Galeria Dobro powstała z potrzeby powołania w Olsztynie miejsca otwartego na nową, młodą sztukę. Od prawie trzech lat prezentujemy w Galerii sztukę młodych artystów z całej Polski, artystów, którzy odbili się już echem w świecie polskiej sztuki, artystów, którzy tworzą dzieła osobne i oryginalne. Galeria jest otwarta na różne formy. Do tej pory prezentowaliśmy rysunki, mural, ceramikę, rzeźbę, malarstwo i nie tylko. Wychodzimy poza budynek, anektujemy przestrzeń miejską, przekraczamy granice. Ale Galeria Dobro to nie tylko wystawy sztuki współczesnej. Wystawom towarzyszą wydarzenia – koncerty, spotkania autorskie, dyskusje, wykłady, performensy, pokazy filmów. Trzymamy rękę na pulsie życia kulturalnego, problemów społecznych. Staramy się w Galerii Dobro poruszać najważniejsze i najbardziej aktualne tematy. Dyskutowaliśmy o akcji #metoo, pracy, zmianach klimatycznych, transformacji, uzależnieniach, seksualności. Nasze wystawy i wydarzenia dotyczyły takich tematów jak nostalgia, kobiecość, polskość, porażka, codzienność, czy pandemia. Galeria Dobro jest rozpoznawalnym punktem na mapie polskiej sztuki współczesnej i kultury alternatywnej.


👉 26 lutego (sobota) / godz. 20:00 / DIMA KRASNYI: GDZIEŚ KTOŚ WŚCIEKLE PODRÓŻUJE KU TOBIE

John Ashbery
NA PÓŁNOCNEJ FARMIE

Gdzieś ktoś wściekle podróżuje ku tobie,
Z niesamowitą prędkością, dniem i nocą,
Przez śnieżyce i pustynie, górskie przesmyki, w deszczu.
Ale czy będzie wiedział, gdzie cię znaleźć,
Czy potrafi cię rozpoznać, czy przekaże ci
Rzecz, którą ma dla ciebie?

Prawie nic tu nie rośnie,
Spichrze pękają jednak od jedzenia
Leżącego w workach po sufity.
Strumienie są pełne słodyczy, tłustych ryb;
Niebo jest ciemne od ptaków. Czy wystarczy,
Jeśli w nocy wystawimy miseczkę mleka?
I że czasami myślimy o nim,
Czasami i zawsze, z mieszanymi uczuciami?

Prace Dimy Krasnogo, pochodzącego z Kijowa artysty w bliźniaczy sposób oddają nastrój wiersza Johna Ashbery’ego. Sytuacja samotnego oczekiwania na coś, na kogoś, to powracający motyw wyludnionych pejzaży artysty. Kto się do mnie zbliża? I co mnie czeka? Czy musi to być coś złego? Poza niezaprzeczalnym niepokojem bohaterom towarzyszą rekwizyty ciepłej, pełnej kolorów rzeczywistości – żółte bliny, zwierzęta, symbole wyrażające czułość i miłość. Osamotnione, kruche sylwetki nieoczekiwanie zostają otoczone różowym światłem. Ta gra pustki, uczuciowości i tęsknoty wprowadza element tajemnicy, która będzie musiała pozostać niewyjaśniona. Której stan jest stanem permanentnym, codziennym.

Peter Pomerantsev w książce „To nie jest propaganda" pisze o napiętej sytuacji na Ukrainie: „konflikt cichł i przybierał na sile, nigdy nie przeradzając się w szalejącą wojnę, ale też nie kończąc się pokojem". Sztuka Dimy Krasnogo nie jest sztuką polityczną, ale w pewien sposób dotyka aktualnej sytuacji na Ukrainie. Stan napięcia pomiędzy pokojem a konfliktem, odpoczynkiem a walką, zyskuje tu wymiar metafizyczny. Pierwszy wers wiersza Ashbery’ego może być relacją z wojny, która nie jest wojną. Ale w każdej chwili może się nią stać. Ukraina jest tu miejscem, które charakteryzują sprzeczności, ścierające się siły i emocje. I nieustające oczekiwanie. Kim jest osoba, która zmierza w twoim kierunku? I czym jest ta Rzecz, którą ma dla ciebie?

Krasnyi Dmytro
Urodził się 1985 roku w Makarowie w obwodzie Kijowskim. Lata szkolne spędził w mieście Oster w obwodzie Czernihowskim. Ukończył Narodowy Uniwersytet Transportu w Kijowie, a następnie zaczął studiować sztukę w pracowni grafiki Akademii Kijowsko-Mohylańskiej. W 2019 roku przebywał na programie stypendialnym Gaude Polonia, podczas którego studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Pracuje z takimi mediami jak grafika, fotografia, ceramika, instalacja, kolaż.

Na wernisażu zagra bijū.
bijū powstał z potrzeby eksploracji punktu przecięcia maszyny i ciała. Potrzeby rozmycia granic między zdehumanizowaną muzyką elektroniczną a naturalnym środowiskiem. Jego selekcja to stałe poszukiwanie między minimalistycznymi a gęstymi, dynamicznymi i powolnymi, ostrymi i rozmytymi brzmieniami. To podróż zainspirowana wielowymiarowością syntezy dźwięku oraz odgłosami dochodzącymi z otchłani. Podróż, która sprawia, że czujesz się nieuchronnie kruchy.
W ramach warszawskiego kolektywu SUMISH pragnie wzmocnić interakcje między ludźmi przez synergie, wymianę wizji oraz wiedzy, budując mosty między wyspami różnych dyscyplin. Autor audycji Gnostic Methods w Radio Kapitał, poświęconej muzyce industrialnej i eksperymentalnej.


WYSTAWY: Agnieszka Dybowska / Marta Frej / Psychoekipa z fioletowego dżipa / Minimal Olsztyn / Zbiorowy / Bolesław Chromry / Aleksandra Waliszewska / Tonda Kinoko / Urszula M. Patalas i Maryna Mazur / Marek Rachwalik / Konrad Żukowski / Cyryl Polaczek / Karolina Konopka / Karolina Bielawska / Marcin Pryt / Marta Nadolle / Piotr Bosacki /

KONCERTY: Better Person / Adam Witkowski / Gang Środmieście / We Will Fail / DJ Drugie Piętro / RSS B0YS / Mala Herba / Jacek Ql / Pokusa / Wojciech Bąkowski / Złota Jesień / Mazutti / Polski Piach / BNNT / Facial Index / Sierść / H V T R E D / Bodacious / Javva / Przepych / Dynasonic / Brüdny Skürwiel / Mchy i Porosty / Julian Ploski / błękit pruski / Lutto Lento / Bella Ćwir / Dj Smakowita Pajda / Kurkiewicz / HAPPYBOYS / Marcin Pryt / Kurws /

DYSKUSJE I SPOTKANIA AUTORSKIE: Aleksandra Boćkowska / Paweł Sołtys / Zofia Krawiec / Zuzanna Bartoszek / Maja Staśko i Stanisław Skarżyński / Rozdzielczość Chleba – Piotr Puldzian Płucienniczak i Jakub Mihilewicz / Jan Błaszczak / Kamil Fejfer, Olga Gitkiewicz, Jakub Pietrzak / Dorota Masłowska / Bolesław Chromry / Konstanty Usenko / Jakub Żulczyk, Juliusz Strachota, Dawid Krawczyk / Wiktor Stribog / Malcolm XD / Marcin Popkiewicz / Dom Mody Limanka / Tomasz Rakowski / Joanna Jędrusik / Magdalena Okraska /

WARSZTATY: We Will Fail – warsztaty z produkcji muzycznej / Konrad Góra – warsztaty z rozpoznawiania roślin /

PERFORMENSY: Gotuj z Sasą – performance Sasy Lubińskiej / Freedoomrun – performance Kuby Falkowskiego /

POKAZY FILMÓW: „Photon” Normana Leto / Noc Mutantów – maraton filmów Davida Cronenberga / Bardzo smutne filmy – maraton filmowy („Lilja4-ever”, „A ghost story”, „Szczęście ty moje”) / „Ostatni pociąg do Warszawy” Domu Mody Limanka / „Stabat Mater Dolorosa” Piotra Machy /

WSPÓŁPRACA: Teatr Nieskromny / Teatr Węgajty /


KURATORKA: Emilia Konwerska / e.konwerska@mok.olsztyn.pl / 89 522 13 69

Galeria Dobro
ul. Stare Miasto 24/25

GALERIA