wstęp
wolny

Informacja Kulturalna
ul. Dąbrowszczaków 3
(wejście od ul. Mrongowiusza)
tel.: (89) 522 13 70

facebook wydrukuj zgłoś błąd

(WYDARZENIE PRZENIESIONEna inny termin)

Teatr to sztuka, w którą warto się wsłuchać. Dlatego w tym roku, w setną rocznicę emisji pierwszego regularnego programu radiowego, przypomnimy o splatających się losach teatru i radia. Zapraszamy do świata słuchowisk – świata utkanego z dźwięku, ciemności i wyobraźni.

PROGRAM:

17.00-19.00
sala nr 14
à Klasyka Teatru Radiowego cz. 1.

17.00 – „Wojna światów” (1938, 58 min.)
Welles vs. Wells. Legendarne słuchowisko, które poruszyło Amerykę.
UWAGA: Słuchowisko w języku angielskim

18.00 - „Gimpel Głupek” (1979, 48 min.)
Radiowy monodram na podstawie opowiadania Isaaca Singera w reżyserii i wykonaniu Aleksandra Bardiniego.

sala teatralna (mniej więcej co pół godziny) à Teatrzyk Zielone Oko: Nazywam się Holmes. Sherlock Holmes cz. 1.
Z dorobku kultowego Teatrzyku Zielone Oko. Piotr Fronczewski w roli Sherlocka Holmesa i Jerzy Tkaczyk jako Doktor Watson.
„Zabójstwo przy moście” (1976, 28 min.)
„Sześć popiersi cesarza” (1977, 29 min.)
„Morderstwo przy Park Lane” (1977, 26 min.)
„Psy się nie mylą” (1977, 28 min.)

19.00, sala baletowa à „Andy” (2012, 40 min.)
Wielokrotnie nagradzane słuchowisko Krzysztofa Czeczota to opowieść o dźwiękach, o szaleństwie i o samotności w świecie, którego nie można przyciszyć.

20.00-22.00
sala nr 14
à Klasyka Teatru Radiowego cz. 2.

20.00 - „Lalek” (1962, 47 min.)
Jeden z zaledwie kilku dramatów napisanych przez Zbigniewa Herberta specjalnie dla teatru radiowego. Historia morderstwa w letniskowej miejscowości, ale też portret małego miasteczka i małomiasteczkowości.

21.00 - „Perła” (1964, 50 min.)
Wyreżyserowane przez Adama Hanuszkiewicza słuchowisko na motywach opowiadania Johna Steinbecka, z nastrojową muzyką Augustyna Blocha. Opowieść o zazdrości, pazerności, nienawiści – o istocie zła.

sala teatralna (co mniej więcej pół godziny) à Teatrzyk Zielone Oko: Nazywam się Holmes. Sherlock Holmes cz. 2.
Z dorobku kultowego Teatrzyku Zielone Oko. Piotr Fronczewski w roli Sherlocka Holmesa i Jerzy Tkaczyk jako Doktor Watson.
„Tragiczny romans” (1977, 35 min.)
„Pięć pestek pomarańczy” (1979, 25 min.)
„Tańczące sylwetki” (1979, 38 min.)
„Przygoda w Hampshire” (1977, 31 min.)
Polskie słuchowiska prezentowane w czasie Międzynarodowego Dnia Teatru pochodzą z Archiwum Polskiego Radia.

OPISY (w kolejności alfabetycznej):

„Andy”, 2012, 40 min.
Reżyseria: Krzysztof Czeczot
Muzyka: Adam Walicki
Realizacja: Andrzej Brzoska
Występują: Adam Woronowicz,  Roman Wilhelmi Grażyna Barszczewska, Magdalena Cielecka, Krzysztof Czeczot, Grzegorz Kwiecień, Kinga Tabor, Janusz Wituch
Produkcja: Polskie Radio S.A.

„Andy” to opowieść o dźwiękach, o szaleństwie i o samotności w świecie, którego nie można przyciszyć. Główny bohater - Andrzej (Adam Woronowicz) jest realizatorem dźwięku. Montuje dźwięk do telewizyjnej opery mydlanej i próbuje umówić się z występującą w niej aktorką, Magdą (Magdalena Cielecka). Pracuje w domu, wciąż ze słuchawkami na uszach, żyje we własnym świecie, w świecie dźwięków i stopniowo popada w obłęd. Zaczyna rozmawiać z wyimaginowaną postacią o sprawach najistotniejszych (Roman Wilhelmi w archiwalnych nagraniach).
Autorem tekstu i reżyserem słuchowiska jest Krzysztof Czeczot – jeden z najciekawszych i najważniejszych twórców radiowych młodego pokolenia. Za „Andy’ego” otrzymał w 2013 roku Prix Europa festiwalu produkcji radiowych i telewizyjnych w Berlinie.
Słuchowisko zrealizowane zostało w systemie Dolby Pro Logic II.

„Gimpel Głupek”, 1979, 48 min.
Adaptacja i reżyseria: Aleksander Bardini
Realizacja: Wojciech Truszczyński
Występuje: Aleksander Bardini
Produkcja: Teatr Polskiego Radia, Komitet ds. Radia i Telewizji

Radiowy monodram na podstawie opowiadania Isaaca Singera. Bohater – stary Żyd Gimpel – na łożu śmierci wspomina swoje życie. Wraca pamięcią do wszystkich sytuacji, w których został oszukany, i ludzi, którzy traktowali go z lekceważeniem tylko dlatego, że był naiwny i prostoduszny. Czekając na śmierć, marzy o świecie, który będzie sprawiedliwy, życzliwy, oparty na prostych i przejrzystych zasadach.
Reżyserem i wykonawcą jest Aleksander Bardini (1913-1995) – wybitny aktor i reżyser teatralny i filmowy. Przez ponad 40 lat związany był z Polskim Radiem.

„Lalek”, 1962, 47 min.
Reżyseria: Jerzy Markuszewski
Realizacja: Andrzej Pruski
Występują: Gustaw Holoubek, Bogusz Bilewski, Kalina Jędrusik, Roman Wilhelmi, Zbigniew Zapasiewicz, Leon Pietraszkiewicz, Henryk Bąk, Tadeusz Białoszczyński,  Bohdan Ejmont,  Stanisław Jasiukiewicz,  Władysław Kowalski, Stanisława Perzanowska,  Jarosław Skulski, Hanna Stankówna.
Produkcja: Teatr Polskiego Radia, Komitet ds. Radia i Telewizji
„Lalek” to jeden z zaledwie kilku dramatów napisanych przez Zbigniewa Herberta specjalnie dla teatru radiowego. Sam autor nazwał go „sztuką na głosy”. 
„Lalek” to słuchowisko zbliżone formą do reportażu. Z jednej strony jest to historia morderstwa w małym miasteczku, z drugiej – opowieść o specyficznym rytmie życia letniskowych miejscowości. Herberta zainspirowały autentyczne wydarzenia, do jakich doszło, gdy poeta przebywał na wakacjach w Augustowie.

„Perła”, 1964, 50 min.
Reżyseria: Adam Hanuszkiewicz
Adaptacja: Stanisław Grochowiak
Realizacja: Andrzej Pruski
Muzyka: Augustyn Bloch
Występują: Tadeusz Janczar, Emilia Krakowska, Henryk Borowski, Mariusz Dmochowski, Aleksander Dzwonkowski, Maria Garbowska, Tadeusz Kondrat, Władysław Krasnowiecki, Karol Leszczyński, Józef Nalberczak, Leszek Ostrowski, Janusz Paluszkiewicz, Józef Pieracki, Aleksander Piotrowski, Maria Seroczyńska, Ewa Wawrzoń
Produkcja: Teatr Polskiego Radia, Komitet ds. Radia i Telewizji
Wyreżyserowane przez Adama Hanuszkiewicza słuchowisko na motywach opowiadania Johna Steinbecka, laureata nagrody nobla z 1962 roku. Dlatego emisja była wielkim wydarzeniem pierwszej połowy lat 60. Historia nawiązuje do indiańskiej legendy o rybaku, który wyłowił piękną, wielką perłę. Tak piękną i tak wielką, że aż niepokojącą, bo – jak wyjaśnia jeden z bohaterów – „Wszystko musi mieć swoją miarę. (…) I piękno polega na umiarze, a to jest potwór. Kiedy piękno przekracza granice, potwornieje, staje się osobliwością”.
„Perła” to opowieść o zazdrości, pazerności, nienawiści – o istocie zła. Realizm przeplata się tu z elementami indiańskiej magii. Nastrój opowieści buduje niepokojąca muzyka Augustyna Blocha.

Teatrzyk Zielone Oko: Nazywam się Holmes. Sherlock Holmes
Czas łączny: 240 min.
Reżyseria: Zofia Rakowiecka
Realizacja: Andrzej Złomski, Joanna Marciniak, Sławomir Pietrzykowski
Adaptacja: Robert Długoborski
Produkcja: Teatr Polskiego Radia, Komitet ds. Radia i Telewizji

Zapraszamy do świata tajemniczych zbrodni, morderstw i zaginięć. Z dorobku kultowego Teatrzyku Zielone Oko proponujemy serię kryminalnych przypadków na podstawie opowiadań Artura Conan Doyle’a z Piotrem Fronczewskim w roli Sherlocka Holmesa i Jerzym Tkaczykiem jako Doktorem Watsonem.
- „Zabójstwo przy moście” (1976, 28 min.)
Przy moście znaleziono ciało zastrzelonej kobiety. Okazuje się, że to żona amerykańskiego milionera.
- „Sześć popiersi cesarza” (1977, 29 min.)
W Londynie ktoś niszczy zlokalizowane w różnych miejscach popiersia Napoleona. Wkrótce okazuje się, że chodzi o coś więcej niż akt wandalizmu.
- „Morderstwo przy Park Lane” (1977, 26 min.)
Pewien mężczyzna zostaje zastrzelony w swoim pokoju. Brak jest śladów włamania, a drzwi zamknięte były od wewnątrz. Nie znaleziono też narzędzia zbrodni.
- „Psy się nie mylą” (1977, 28 min.)
Tym razem w rozwiązaniu kryminalnej zagadki w pewnej stadninie koni pomaga Holmesowi spaniel. Bo przecież psy się nie mylą.
- „Tragiczny romans” (1977, 35 min.)
Do właścicielki pewnej posiadłości niespodziewanie zgłasza się pewien człowiek z propozycją kupna. Z zachowania oferenta wynika, że jego propozycja jest nie do odrzucenia.
- „Pięć pestek pomarańczy” (1979, 25 min.)
Do Holmesa zgłasza się mężczyzna, który otrzymał dziwny list. Wcześniej takie same listy otrzymali jego stryj i ojciec. Obaj zginęli niedługo potem w tajemniczych okolicznościach.
- „Przygoda w Hampshire” (1977, 31 min.)
Jak się okazuje, praca guwernantki może wiązać się z niebezpieczeństwem, a w sielskie okoliczności przyrody bywają tłem mrocznych tajemnic.
- „Tańczące sylwetki” (1979, 38 min.)
Żona pewnego bogatego jegomościa otrzymuje tajemnicze listy. Nadawca używa specyficznego szyfru – są to tańczące sylwetki. Szybko udaje się ustalić, co zawierają wiadomości. Okazuje się jednak, że to dopiero początek kłopotów.

„Wojna światów”, 1938, 58 min.
Reżyseria: Orson Welles
Adaptacja: Howard W. Koch
Produkcja: The Mercury Theatre On Air, CBS

Radiowa adaptacja powieści H.G. Wellsa o ataku kosmitów na Ziemi. Orson Welles i Howard W. Koch przenieśli akcję do prowincjonalnej Ameryki i wykorzystali formułę reportażu, na tyle sugestywnie, że niektórzy słuchacze uwierzyli, że prezentowane na antenie wydarzenia faktycznie właśnie się rozgrywają. Podobno odnotowano nawet przypadki ataku paniki i kilka zawałów serca. Orson Welles miał wtedy dopiero 32 lata, a sukces „Wojny światów” przyniósł mu niezwykłą popularność i przychylność producentów, dzięki której mógł zrealizować swoje marzenie o nakręceniu swojego pierwszego filmu – „Obywatela Kane’a”.